tisdag 11 oktober 2011

Matkassarna ut och in

Jag hade glömt att säga upp abonnemanget på Icas matkasse, vilket ledde till att jag fick fara och hämta ut en även denna vecka. På något vis tror jag att detta är framtiden, jag tror att vi i framtiden kommer att hämta eller få maten hemkörd färdigförpackad och klar. Det fick mig att börja fundera på vilka följder trenden med matkassar kan få i förlängningen, om det blir stort.

En konsekvens kommer att bli att det kommer att förändra våra livsmedelsbutiker. Kanske blir det så att de stora inköpen kommer att ske via stora lagringshallar/grossistaktiga företag medan kompletteringsinköpen blir i mindre närbutiker. Kanske är stormarknadernas tid räknad? En annan, betydligt närmare och tristare konsekvens blir att när vi får maten utvald och färdigpaketerad av någon annan, så blir det också någon annans val och prioriteringar som styr våra inköp. I det här fallet Ica och Coop. Det märks, givetvis är det Icas egna varumärken som ligger i matkassarna. Det finns inga lokalproducerade livsmedel utan kött- och charkprodukter kommer från Icas centrala slakteri, likaså mejeriprodukter.

Givetvis är det alla dessa val som kan kännas sköna att slippa göra när man ska stressa ner veckans mat i kundvagnen på fredag eftermiddag, samtidigt så kan det innebära dödsstöten för små och större lokala livsmedelsföretag, till exempel Piteortens chark, Nordchark, Hanséns bageri, även relativa jättar som Norrmejerier kommer förmodligen att känna av centraliseringen om det blir väldigt populärt med dessa matkassar. Dessa förändringar kan i sin tur leda till stora konsekvenser för vårt samhälle, att landsbygden avfolkas, att landskapen växer igen och att jobben i jordbruks- och livsmedelssektorn försvinner från glesbygd. Det innebär också att transprter blir längre, både från producent till konsument, men centraliserade slakterier leder till även till onödigt långa transporter för slaktdjuren. Djuren transporteras nämligen levande till slakterierna.


Egentligen skulle det rättas prov ikväll. Jag var inte svårövertalad när storasyster vill baka efter middagen... Recept på våra kreativa kakor finns här.

Nytt för mig sedan jag började med matkassar är att äta så mycket köpt kött. I vanliga fall äter vi egenjagat kött ca 3 gånger i veckan. Vårt egna älgkött ligger förpackat i en plastpåse som knölas ner till en liten, liten boll i soppåsen när köttet har tinat. Med allt detta köpta kött följer ett helt berg av sopor, att alla andra ingredienser också är förpackade i små förpackningar ger inte direkt mer plats i soptunnan.

Sammanfattningsvis så känns det så dumt att köpa färdiga matkassar, speciellt med frys och en matkällare överfull av mat att jag kommer nog inte att köpa fler matkassar på ett bra tag, inte ens för att testa övriga märken på marknaden. Kanske senare i vår när vår egen mat börjar tryta...

Men varför börjar ingen butik distribuera en matkasse med mer lokalproducerad mat? Nu pratar jag inte om ostar från exklusiva gårdsmejerier eller surdegsbröd från någon skum källare någonstans utan bara helt vanlig vardagsmat från vanliga leverantörer i närheten.

4 kommentarer:

Matte Hartman sa...

Där har du ju en affärsidé! ;)

Anonym sa...

"Bröd från någon skum källare", vad
då " vanlig mat", du menar mat full med tillsatser, konsistensgivare, och färgämnen?

Lisse sa...

Anonym:Med vanlig mat menar jag mat som kan köpas i vanliga livsmedelsbutiker till humana priser men som tillverkad av någorlunda lokala livsmedelsföretag och inte exklusiva specialproduikter. Om man vill ha mat utan tillsatser är matkasse inte rätt alternativ, då gäller att köpa rena råvaror direkt från bönderna och sedan baka och tillaga den själv. Eller allra helst ska man ha odlat och fött upp maten själv dessutom.

Träningsglädje sa...

nja. jag tror att de lokala producenterna kan gynnas. i min drömkasse vill jag ha sådant som produceras häromkring - jag vill inte ha icas grejer t.ex. Jag tror att det kommer finnas "närproducerade matkassar" och matkassar för olika behov och smaker, finns ju redan nu LCHF-kasse t.ex.!!