måndag 4 april 2011

Rosa elefanter av Karin Brunk Holmqvist





Jag är ett stort fan av Karin Brunk Holmqvists böcker och jag har läst alla utom den allra senaste (Stenhimlen) som jag inte tror finns i pocket ännu. Den här boken lånade jag på bibblan när jag och flickorna var där för någon vecka sedan.

Boken handlar om Selma och Artur som bor i en liten by, Tommarp, på Österlen. Det har inte hänt mycket i byn på många år och det verkar som att Selma och Artur är de sista invånarna som blev kvar när alla andra flyttade därifrån. En dag händer det något. Det flyttar in nya grannar i ett hus längre ner efter vägen. Enligt Selma och Artur beter de sig väldigt skumt. De lyssnar på kyrkomusik på hög volym på kvällarna och de har tältmöten i trädgården. I samma veva flyttar moderna Disa in i grannhuset. Disa har drabbats av elallergi och söker sig åter till sitt gamla föräldrahem som är helt utan moderniteter. Det här blir spännande för Selma och Artur. Att en man spårlöst förvinner inne i Simrishamn måste ju ha något med alla underliga händelser i Tommarp.

Den här boken är precis lika mysig som Karin Brunk Holmqvists tidigare böcker. Det tycker jag är lite trist, de olika böckerna liknar varandra lite för mycket för att jag ska bli helsåld på den här boken. Lite känns det som att har man läst en har man läst alla. Men vill man ha några timmars underhållning och avkoppling så är det här definitivt något värt att läsa.

Inga kommentarer: