söndag 5 juli 2009

Blomsteräng...

Stilstudie över vår blomsterängsgräsmatta i olika längder.

...på gräsmattan är inget som jag hade planerat att odla. Men det är precis vad jag har. Värmebölja i kombination med sambo på bortaplan i kombination med unge som ska passas i kombination med strejkande gräsklippare har gjort att vår gräsmatta har förvandlats till fläckvis blomsteräng. Det verkar helt enkelt inte vara meningen att vi ska ha en grön välansad gräsmatta denna sommar.





Det började med att jag började klippa gräset en kväll när Lillisen hade somnat under veckan när sambon jobbade borta. Efter att ha klippt nästan hela framsidan fick jag soppa torsk i gräsklipparen. Det såg jag som en utmärkt anledning för att slippa kklippa mer den kvällen. Klockan hade dessutom hunnit bli rätt mycket och man måste ju tänka på sina grannar. Så jag bestämde mig för att fortsätta dagen därpå. Värme, sovtrilskande unge och ett oväntat besök gjorde att tre kvällar gick bort. Att klippa på dagtid samtidigt som en ettåring ska passas, det går bort att ens fundera på. Sedan kom sabon hem och jag skulle klippa färdigt. Trodde jag... Jag blev givetvis tvungen att klippa om det jag hade påbörjat tidigare, det hade hunnit växa upp igen. Lite längre än gången innan hann jag när gräsklipparen gick sönder. I samma veva rasade bilen samtidigt som sambon jobbade som en galning, att laga gräsklipparen blev alltså inte gjort samma dag direkt. Dessutom kom värmeböljan...





I fredags blev i alla fall gräsklipparen fixad, men någon tid att klippa kom inte förrän idag. Den här gången hann jag fortsätta där jag hade avslutat, värmeböljan och torkan har gjort att gräset inte hade växt mer sedan sist, alltid en tröst! En liten bit till kunde jag klippa innan jag lyckades köra på en ökänd tomtpinne, en pinne som var orsaken till att gräsklipparen gick sönder redan första gången. Så nu står gräsklipparen igen och gräsmattan är fortfarnade en blomsteräng. Man kan verkligen fundera på vad grannarna tror om vår vanskötta tomt?

Gräsklippardödaren


1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Grannar... De ska inte bry sig så mycket, tycker jag. Man måste ju få lata sig lite också! ;-)