måndag 27 juli 2009

Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen


Den här boken fick jag av min hemlige bokvän (som jag fortfarande inte vet vem det var) när jag var med i En bok om dagens Pocketbyte mini tidigare i våras. Nu har jag äntligen läst den. Det tog ovanligt lång tid, framförallt med tanke på att det här är en lättläst bok, men det berodde på att jag började läsa den, sen kom Lillisen och läste i boken också, men hon läser så hårdhänt att jag stoppade undan boken på ett bra ställe i väntan på att hon skulle sova. Det var bara det att jag stoppade boken på ett FÖR bra ställe, för det tog flera månader innan den dök upp igen...


Det här är första delen i en serie som heter Hammarbyserien, del två kom ut i våras och tydligen är även del tre skriven och klar redan nu även om den inte är utgiven ännu. Huvudpersonerna är kriminalkommissarie Conny Sjöberg och hans team vid Hammarbypolisen. Man får lära känna tre-fyra stycken av dem lite närmare förutom Conny Sjöberg själv. Han är en helyllekille som lever i ett lyckligt äktenskap med fem barn och han har en snudd på överdriven intuition som gång på gång leder teamet på rätt spår. En annan polis man får lära känna lite mer är Petra Westman, en ambitiös och stark ung polis som inte lägger fingrarna emellan när hon själv råkar ut för ett brott. Jag tycker om personerna i den här boken. Till och med mördaren får min medkänsla och sympati.


Själva mordintrigen är inte särskilt komplicerad, ganska snart förstod jag ungefär hur det hängde ihop men det gjorde inte så mycket, jag tyckte ändå om boken. Delvis för att man även får följa mördarens dagbok i samma takt som morden sker. Ett bra grepp, även om det avslöjar lite för mycket kan jag tycka.


Det här är perfekt lättsam sommarläsning, rekommenderas!

Inga kommentarer: