lördag 25 juli 2009

Stressigt med semester

Liten hjälpreda när vi skulle lägga grundstenarna.

Här håller vi på att timra ner ladan från ängen där den stod. Så här kommer vår stuga att se ut när den står på plats igen.




Det är så länge sedan jag uppdaterade här på bloggen att jag knappt kom ihåg inloggningsuppgifterna. Sambon har haft sin (alltför) korta semester de senaste tre veckorna. Först drog han iväg på MC-semester - utan mig och Lillisen - och firade svensexa med med min bror som snart gifter sig, men efter det har vi firat semster tillsammans. Vi har levt husvagnsliv i nästan två veckor vid mina föräldrars stuga. Vi tog faktiskt med den bärbara datorn för att jag skulle kunna uppdater bloggen, men jag har inte haft tid...





Jag hade lovat att koka 100 paltar till byns hembygdsdag, det tog två dagar. Efter det har vi hållit på att bygga en egen liten stuga på samma tomt som mina föräldrar. Vi har timrat ner en gammal hölada som tidigare har stått några kilometer från där vi bor, sedan flyttade vi alla timmerstockar från ladan till stugan och nu håller vi på att timra upp den. Någon gång nästa sommar räknar vi med att kunna börja med insidan, alla eldragningar, bygga loft och sätta panel. Det är ett spännande projekt eftersom varken jag eller sambon är några snickare direkt och vi har aldrig tagit på oss något så här stort projekt förr. Som tur är har vi gott om experter att fråga.

Vi har grävt bort torven där stugans grund ska ligga. Vi har valt ut en plats med sandjord som ligger höglänt.



Att timra lada är pyssel i stort format, igår var vi sågverksarbetare, vi sågade nytt timmer för att kunna höja ladan med några decimeter jämfört med originalskicket, dessutom är det oftast den nedersta delen som ligger mot marken som tar mest stryk, därför känns det bra att kunna ha färskt virke där.


Givetvis ingår det lite skador, mina ben är alldeles fläckiga av blåmärken och rivsår, det kommer inte att vara kjol-läge på ett bra tag för mig. Dessutom har det sina nackdelar att inte jobba med någon som är jämstark med en själv, jag klämde min handled ganska rejält igår när jag och sambon skulle lyfta en tung timmerstock. När sambon lyfte sin ände av stocken så orkade inte jag med att lyfta min ände, så stocken bändes ner på min sida och klämde fast armen mot en järnställning på sågverket. Som tur var så gick det bra, idag gör det bara lite ont när jag trycker precis där det tog, men jag hann bli rejält rädd innan jag hade kommit lös och undesökt om jag kunde röra på handleden.

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Välkommen hem! Jag har saknat dina inlägg! ;-)