måndag 13 februari 2012

Treveckorssallad

Häromveckan pratade jag med ën man som har jobbat i många olika länder och han berättade om koreanernas kimchi, salladskål som lägges in med starka kryddor. Han berättade att koreanerna åt denna chiliheta kål som basföda, inför vinterna lagrade man upp kålsalladen i stora krukor, ungefär som tyskarna gör med sin surkål. Det fick mig att fundera på att salladskål kanske funkar som bas i en treveckorssallad. Nu har jag testat. Min laddning kommer inte att räcka i tre veckor, så hållbarheten kommer jag inte att få reda på, men det blev väldigt gott, mycket saftigare än "vanlig" treveckorssallad som brukar göras på vitkål. Oavsett vilka grönsaker och rotsaker man använder är det smidigt att göra en stor laddning sallad som sedan kan räcka en vecka eller mer.



Till 2 liter sallad behövs

½ stånd salladskål eller ½ vitkålshuvud
3 morötter
½ purjolök

Dressing:
½ dl vinäger
½ dl vatten
½ dl rapsolja el. motsv.
1 msk socker
½ tsk salt
1 tsk salladskrydda
½ tsk oregano
1 krm malen svartpeppar

Riv alla grönsakerna grovt. Salladskålen blir godast strimlad. Andra rotsaker som blir goda att blanda i är t.ex. kålrot, palsternacka, rättika, paprika. Mängden grön- och rotsaker ska bli 2 liter när allt är rivet.


Blanda alla ingredienserna till dressingen och koka upp. Häll den heta dressingen över salladen. Låt stå minst en halvtimme. Salladen är godast när den har stått något eller några dygn.




Att två liter sallad skulle räcka i tre veckor som namnet antyder
kan man glömma hemma hos mig. Så här mycket finns kvar i glassburken efter en dag!


1 kommentar:

Catta sa...

Det är ju så gott!