tisdag 27 december 2011

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren



När den här boken släpptes i våras lanserades den på ungefär samma sätt som en biofilm, med trailer, tv-reklam, stora reklambanners på busshållplatser osv och jag tänkte att det härär något som alla mina elever kommer att prata om i höst. Men när reklamkampanjen var över blev det ganska tyst om boken, bara recensenter och bokbloggare skrev om den, jag har inte hört en enda ungdom prata om den trots att det är en ungdomsbok.

Nu har jag läst boken efter en rekommendation av min väldigt ungdomliga men ändock vuxna svägerska. Den börjar som de flesta moderna ungdomsböckerna med lite knark, några deprimerade ungdomar som har problem med sina föräldrar, sig själva och resten av världen. Alla stereotyperna finns där - emot, bimbon, pluggisen, den mobbade, drottningen och den normala. Dessutom finns en udda vaktmästare, en ondskefull retor, en ung snygg lärare och några mer eller mindre tröga föräldrar med i bilden.

En kväll när månen färgas röd händer konstiga saker och de sex olika tjejerna kallas samman för ett viktigt uppdrag - att rädda världen. Samtidigt som det här är klassisk skräckromantik är det också en klassisk ungdomsbok, parallellt med sitt viktiga uppdrag att rädda världen kämpar huvudpersonerna på med sina vanliga tonårsliv, skola, kompisar, föräldrar, killar och det faktum att leva på en liten ort där ingenting händer(?).

Boken är bra men jag tror att vissa av mina elever skulle tycka att den var lite seg och långdragen, och alldeles för tjock. Detta är första delen i en trilogi och jag kommer absolut att läsa de andra två när de kommer. Hoppas bara att den inte blir film alltför snabbt!

Inga kommentarer: