söndag 4 september 2011

Effektiv helg

När man inte har så många helgdagar på sig så gäller det att vara effektiv. I går hann vi både med en byggdag och en kväll hos svägerskan M med familj. Nu är loftet helt klart och innertaket nästan klart. Dessutom hann vi med en snabbtitt på nyaste lilla kusinen L, bara en vecka gammal och jätteliten. Tänk att man blir lika förvånad över att de är så små varje gång man ser en nyfödd!

Idag for sambon iväg på fågeljakt med sin barndomsvän och gamla hunden. Nu har vi en trött hund, men tydligen var hon ringrostig i skogen, det är minst fyra år sen hon jagade på riktigt. Synd för hunden att jägarna var så dåliga på att pricka fåglarna bara ;-)

Jag och barnen har varit mer inriktade på levande djur, vi har varit på lantbruksskolans öppet hus och tittat på alla möjliga djur. Lillasyster hon var mest förtjust i de jättestora landsköldpaddorna och i getterna men hon var entusistisk över alla djuren, hon klappade de gigantiska suggorna, var på väg in till en ko, klappade kalvarna förstås, pussade ett får, klappade en häst, ja entusiastisk helt enkelt. Storasystern hon höll sig på behörigt avstånd från alla djuren. De enda djuren som intresserade henne på riktigt var akvariefiskarna, framför allt saltvattensfiskarna och karparna ute i dammen.Och så var det en vädurskanin, den lyckades också charma storasystern när den hoppade över ett stängsel och "smet".

Hemma igen hann jag både koka en porterstek, några flaskor svart vinbärssaft och nu ikväll har jag gjort inlagda päron (av köpta päron...). Det enda jag inte hann var att fara ut och se på när hästen var på kurs, jag hade tänkt hinna dit men jag lyckades inte samla ihop alla barn och vagn och galonisar i tid för att hinna.

Inga kommentarer: