söndag 13 mars 2011

Stugbygget-säsongsstart!

Inte en meter på längdskidor har det blivit det här sportlovet. Två skoterutflykter har det blivit. Inget speciellt har blivit gjort men ändå känns det här sportlovet som det stressigaste lovet jag har haft. Dagarna har gått ruggigt fort utan att jag har gjort något alls. En del i det hela är att barnen har varit risiga en ganska stor del av veckan. Först var det lillasyster som fick två alldeles nya fina tänder, men vilken plåga för stackarn innan de hade tittat upp - feber och gnäll. Sedan kräktes storasyster och lillasyster fick diarré - sömnlösa nätter för mig och gnälliga barn på dagtid. Dessutom blev jag också risig i magen, riktigt eller psykologiskt, det vet jag inte. Jag inbillar mig att det var magsjukevirusarna sedan nyår som låg och väntade på oss i stugan sedan vår abrubta nyårsafton och att det var en släng av magsjuka vi fick. Nu har jag städat stugan en gång till för att riktigt säkert få bort alla baciller.

Sambon har varit desto flitigare. Vi har satt igång stugbygget för säsongen. Målet är att stugan ska vara inflyttningsklar denna sommar, nu är vi inne på tredje byggsommaren, inte har det gått fort för oss. Men vi är amatörer som aldrig har byggt något större än en trädkoja tidigare dessutom har vi inte valt det enklaste projektat för noviser, då tar det tid. En annan anledning som faktiskt inte är oväsentlig när det gäller vår byggfart är ekonomin. Vi hade direkt bestämt att vi inte skulle låna pengar till någon stuga och med två små barn, och en vuxen föräldraledig så blir det inte så mycket pengar över varje månad att lägga undan till bygget. Vi hade helt enkelt inte haft råd att färdigställa bygget snabbare.

Nu sker allt som ska ske under tak, så nu är vi mindre väderberoende än vad vi har varit tidigare år. Jag var så taggad att spika lite panel, men det tillät inte lillasyster, hon bara skrek... Jag fick vara lektant istället och sambon fick spika panel själv. Inte ens en bild kom jag åt att ta. Hur som helst är en gavelvägg numera isolerad och panelad och loftet har fått några av balkarna som ska bära upp det. Panelen blev vitlaserad baspanel. Vi hade tänkt att vi skulle ha handbilad panel men en snabb googling fick oss att tänka om. När billiga byggvaruhuset visade sig ha slät färdiglaserad baspanel till ett väsentligt lägre pris än obehandlad bilad panel så var valet enkelt, inte ofta man kan spara både tid och pengar på samma gång! Resultatet blir dessutom riktigt bra. En fördel med den färdiga panelen är att plankorna är så långa att de inte behöver skarvas på väggen- mycket enklare och framför allt snyggt resultat.

Inga kommentarer: