fredag 25 mars 2011

Barn-tv för vuxna 2011

När man har småbarn kommer man inte undan att se en hel del barn-tv. Vi har inga extra barnkanaler utöver gratisutbudet och inte heller brukar våra barn se på Nickelodeon, så min lista baserar sig på SVT Barnkanalens utbud. Nu har jag inte ens sett på fyrans barn-tv på jättelänge, på förra årets lista var det faktiskt just  ett program från fyran som tog hem förstaplatsen. Min lista är min, den har alltså inget med vad mina barn gillar, utan vad jag tycker är bra för mitt eget höga nöjes skull.

5. Philofix pysselprogram med en programledare med det ovanliga förnamnet Philomene. Pysslen är inga klassiska "dagispyssel" utan roliga saker som man faktiskt kan tänka sig att använda. Ganska hög nivå för barn på en del av pysslen, men extra plus för att återvinning är löper som en röd tråd.

4. Fåret Shaun det stencoola fåret som styr och ställer på bondens gård. Fanns även med på förra årets lista och enda anledningen till att han har fallit några placeringar på årets lista är att jag vid det här laget börjar ha sett de flesta avsnitten. Det här är det enda programmet på listan som är lika populärt bland alla i familjen, både stora och små.

3. Rea numera en klassiker på barnkanalen, har dessutom haft säsongsavslutning för några veckor sedan, men så himla bra. De roliga produkttesterna är det allra bästa!

2. Ponnyakuten ett gäng ungdomar med problemhästar får proffshjälp av hästtränaren Tob
Ponnyakutenbe Larsson och andra höjdare inom hästsporten. Bjuder både på lägerstämning och kunskap, Jag har fått en helö del tips för egen del, men också en del saker att fundera på eftersom jag inte delar experternas uppfattning. Det som det här programmet framför allt har visat mig är vilka enormt duktiga läromästare, både två- och fyrbenta jag har haft turen att lära känna i mitt eget hästeri. Jag är så himla glad och tacksam över all kunskap de hela tiden delar med sig till mig.

1.Svaleskär en ungdomsthriller i 12 delar som utspelar sig på en ö på västkusten. Bitvis riktigt läskigt. Upplösningen kommer imorgon, lördag, om jag inte tar fel, men hela serien är tillgänglig på SVT play till den 26 april. 


1 kommentar:

Matte Hartman sa...

Fåret Shaun rockar! :)