tisdag 28 augusti 2012

Körsbärsmarmelad

Nu var det länge sedan jag bjöd på något recept. Ikväll blev det en burk körsbärsmarmelad av körsbären jag plockade in när jag klippte gräset vid gamla huset i helgen.

Just idag var det smidigast att väga bär och socker, därför kommer receptet med viktenheter istället för liter/dl.

500g körsbär
1/2 dl vatten
5 krossade körsbärskärnor
1 kg socker
2 1/2 tsk citronsyra

Rensa och kärna ur körsbären. Spara 5 kärnor. Krossa kärnorna och pilla bort de hårda skalbitarna, spara bara kärnans mjuka inre.

Koka körsbären mjuka i vattnet ca 5 min. Dra av från värmen och rör ner sockret. Koka ytterligare ca15 min.

Lös citronsyran i 1 msk vatten. Rör ner i marmeladen.

Häll upp proppfullt i varma glasburkar. Sätt på lock. Låt kallna upp och ner.


Inga kommentarer: