måndag 4 juni 2012

Obloggat om England och Irland

Jag kom precis på att jag har läst flera riktigt bra böcker i vår som jag inte har bloggat om. Så nu tänkte jag ta igen skadan och göra ett litet boktipsinlägg åt er inför sommaren. För detta är faktiskt fyra böcker som verkligen passar för semesterläsning. För det första:

Författaren Kate Morton. En författare som vi i bokcirkeln hitttade av en slump. Boken vi läste med bokcirkeln heter Den glömda trädgården. Anledningen till att jag aldrig har bloggat om den var att jag i vanlig ordning ville hålla på den tills efter vår träff, men sen blev det så att jag inte kunde gå på den bokcirkelträffen och jag hann läsa lite annat emellan. Kate Morton är en australiensisk författare som verkar älska engelsk lantromantik, mystiska slott, mörka familjehemligheter, blixtrande oväder och detta förflutna, som hela tiden avspeglar nutiden. När jag hade läst Den glömda trädgården hade jag långt ifrån fått nog av engelsk landsbygdsromantik, så jag lånade snabbt en bok till av samma författare på biblioteket. Den boken heter I det förflutna. Den var betydligt segare med lång startsträcka, men samtidigt mer spännande när den väl fick upp farten. Båda böckerna är klart läsvärda.

Kate Mortons bok gav som sagt mersmak av engelsk romantik och när jag i byagårdens biblioteksrum hittade en bok som hette "En passionerad kvinnas historia" av Ann Victoria Roberts så kände jag att jag hade hittat rätt. Det här är en äldre bok, den är skriven 1989 och förmodligen är det på loppisar man ska ramla över den här boken om man vill läsa den. Titeln har ju viss tantsnuskvarning, originaltiteln är Luisa Elliot och jag kan inte förstå varför de envisades med att döpa om den i svensk översättning. Boken utspelar sig i York och Dublin på 1890-talet. Den oäkta unga damen Luisa Elliot blir blixtförälskad i den stilige officeren Robert Duncannon, men det är en kärlekssaga som har både ödet och samhället emot sig. Luisa Elliott engagerar, retar upp mig och är inte alls så banal som titeln (den svenska) antyder. Det är en historia om en stark kvinna som offrar mycket för kärleken men som också står upp för vem hon är och som tar sitt öde i egna händer. Visst är det kärlek som är drivkraften i boken, men det är inte inte Harlekin. Och jag gillade slutet! Läs om du får tag i den!

Så för det fjärde: När jag ändå var inne på England och Irland så snavade jag över ännu en bok på samma tema. Den boken lyssnade jag på som ljudbok. Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom handlar om den unge schablonbildsbibliotekarien Israel från London som får jobb som  föreståndare för ett bibliotek någonstans på den nordirländska landsbygden. Det är bara det att när han kommer fram så visar sig biblioteket vara nedlagt och alla 15000 böcker är spårlöst försvunna. Det enda som finns är en gammal rostig bokbuss spm några handlingskraftiga bybor hade gömt i en lada. Det blir Israels uppgift att leta reda på böckerna. Givetvis blir det många kulturkrockar. Det här är en ganska underhållande bok, men  jag tror att jag har för liten lokalkännedom om Londonbor och om Nordirlänningar för att verkligen få full utdelning av humorn i boken. Tyvärr var det lite för långa transportsträckor och lite för förutsägbar lösning på mysteriet för att jag verkligen skulle falla för boken, men visst underhållande för en bokälskare att läsa den här boken.

Ja, det var nog bokskörden ungefär sedan i påskas. Just nu ligger Shutter Island patient 67 här bredvis mig, det är nämligen uppdraget inför nästa bokcirkel.

2 kommentarer:

Kicki O sa...

Jag blev jättesugen på "En passionerad...", säg till om du lånar ut den!

Lisse sa...

Givetvis lånar jag ut den! Tar med den imorgon!