måndag 21 november 2011

Barndomsminne

Ingen matsedel var planerad idag när jag kom hem från jobbet. Däremot hade jag tagit upp en påse med odefinierbart innehåll från frysen, lever hade jag gissat på och en levergryta var halvt om halvt tänkt. En snabb blick på det tinade innehållet i påsen i kyskåpet visade dock att det inte var lever utan blod. Hoppas inte att någon blir mordmisstänkt här i huset, för då kommer polisens tekniker att hitta mystiska stänk lite här och var i köket...

En liten googling efter något recept på blodpudding, men jag hittade inget recept som inte innehöll ister, vilket inte gömmer sig i min fyrahundra liters fullproppade frysbox. Då kom jag på ett enklare och betydligt snabbare alternativ: Blodplättar. En maträtt som min mamma brukade göra när vi var små. Jag var inte stromförtjust i den maträtten, framför allt inte sedan jag blev äldre och började förstå vad den verkligen innehöll. Men allt är värt ett nytt försök och jag kommer ihåg att mammas dagbarn gillade blodplättarna. Mammas recept kan jag inte, men jag hittade på ett eget och det funkade riktigt bra... Pricken över i blev bacon- lök- och äppelfräs, missa inte det, det är riktigt gott även till blodpudding.

5 dl nöt- eller svinblod
3 dl vatten
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 msk salt

Blanda blod och vatten i ett litermått.
Blanda mjöl och salt i en bunke.
Vispa ner blodblandningen i mjölet. Knäck ner ägget och vispa lite till.
Stek i pannkaks -eller plättlagg på "vanligt" sätt.

Stek 1 pkt baconskivor, 1 skalat och klyftat äpple samt ½ skivad gul lök.

Servera blodplättarna med smör, lingonsylt och äppelfräset.



3 kommentarer:

Catta sa...

Du är så kreativ! Hade det varit jag var blodet bortkastat för länge sen och grillen hade fått sälja ännu en kebabrulle =)
Kram Catta

Maud/En bok om dagen sa...

Jag tyckte också mycket om blodplättar när jag var barn. Kan inte heller mammas recept, men jag har för mig att hon hade något grovt mjöl i sina. Kanske rågmjöl, rentav? Jag brukade steka dem, och de blev frasiga som tusan.

Lisse sa...

Inlägget om blodplättar har fått många kommentarer i det verkliga livet. Givetvis har mamma själv delat med sig av sitt recept. Det är bara blod, vatten, rågmjöl och salt. Inga ägg alltså.