torsdag 22 april 2010

Vegetarisk lasagne ca 4 port

I senaste numret av Icas gratistidning Buffé fick man pastarecept a´la den elake kocken Gordon Ramsay. Bland annat fanns det där ett recept på canelloni, alltså fyllda, ihoprullade lasagneplattor. Det där med att fylla och rulla är inte min grej, så jag lånade inspiration av hans recept och förvandlade det till den här vegetariska lasagnen. Var inte för snål med kryddorna då blir den smaklös. Om man inte vill äta vegetariskt så blir det gott att slänga i lite strimlad rökt skinka i de olika lagren eller att servera varmkorv till.

12 färska lasagneplattor

Ostsås:
2 msk vetemjöl
1 tsk senapspulver
1 krm cayennepeppar
5 dl mjölk
2 dl riven mild ost
½ dl riven lagrad ost t.ex. parmesan eller västerbotten
svartpeppar, ev. salt

Fyllning:
1 lök
1 vitlöksklyfta
500 g färsk svamp
2 krm malen muskot
400 g tinad spenat, bladspenat eller hackad spelar ingen roll
500 g keso

Sätt ugnen på 250 grader. Smörj en ugnsfast form.
Vispa ihop alla ingredienser utom osten till ostsåsen. Koka upp under omrörning, koka ca 5 min. Dra av från värmen och rör ned osten spara ev lite ost att lägga ovanpå lasagnen. Smaka av med peppar och ev. salt.

Fräs svamp, lök och vitlök till ev. vatten har dunstat och svampen och löken har mjuknat. Blanda ner muskot och spenaten. Låt puttra tills vätskan har kokat in. Rör ned Keson. Smaka av med salt och peppar.

Varva ostsås och spenatröra med lasagneplattor emellan i den ugnsfasta formen. Det ska vara ostsås i det nedersta och översta lagret.

Grädda mitt i ugnen ca 20 min tills lasagnen är genomvarm och har en fin yta.

Inga kommentarer: