torsdag 15 april 2010

Det här är jag- till min hemlige bokvän och andra nyfikna

Jag har varit med i andra bokbyten tidigare och det jag skrev inför dessa bokbyten (se Etiketteslistan här till höger) gäller fortfarande, men jag gör ändå en uppdatering.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?


Jag läser alla genrer, men just nu lider jag av amningskoma och har varken tid eller koncentrationsförmåga för annat än extremt lättsmälta böcker. Jag gillar historiska romaner. Är nyfiken på böcker och författare från olika platser i världen. Jag vill gärna lära mig saker i mina böcker, gäller både skönlitteratur och rena faktaböcker om allt melllan himmel och jord. Läser allt för sällan biografier och memoarer men blir ofta helt uppslukad när jag gör det. Jag är intresserad både av historiska personer och nu levande. Älskar att laga mat och baka, så bak- och kokböcker är en annan favoritgenre. Även böcker om pyssel av olika slag är kul, både stick- och virkböcker, gärna gamla, och böcker om annat slags pyssel och hantverk.


* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Läser många olika författare, t.ex. Håkan Nesser, Åsa Larsson, Viveca Lärns Saltöserie, Men dessa författare har jag läst det mesta av. Sen gillar jag äldre böcker, Sigge Stark och Bermhard Nordh är två författare som jag gärna läser när jag vill ha något lättsamt, men även mer seriösa klassiker gillar jag. Det finns många böcker av dessa författare som jag inte har läst men jag har nästan inga böcker av dessa två. Isabell Alliende är en annan favorit som jag bara här läst ett fåtal böcker av.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Helst inte. Även om jag tappert försöker sticka "på engelska"
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Jag lyssnar mycket på böcker. Helst MP3 då kan jag lyssna i mobilen när jag är i stallet och ute och promenerar.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nej


* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Nej. men allt jag har läst de senaste två åren finns här på bloggen. Dock ej i form av någon lättöverskådlig lista. Men jag blir inte besviken om jag skull råka få något som jag redan har läst.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)

Se fråga 1


* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Egentligen inte.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Inte som jagkommer på nu, läser det mesta. Jo förresten. Jag har länge undrat hur knyppling går till, så skulle du råka ha en bok om konsten att knyppla liggande i någon vrå skulle jag bli glad (och överraskad!)


* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?

Inte som jag kommer på nu.

* Vad gör du helst på fritiden?

Kolla Etikettrna på mina blogginlägg. Jag gillar djur, natur, friluftsliv, mat, att röra på mig, böcker, att sticka och virka, loppisar (gamla saker).,..


* Samlar du på något?
Amryllisar

* Favoritfärg?
Beror på vilket sammanhang färgen ska användas, men jag gillar ganska starka och knalliga färger, inga jordiga naturtoner här inte.

* Teve-serier som du uppskattar?
Bygg-tv helst Arga snickaren men även de andra inredningsprogrammen, matlagningsprogram, Ponnyakuten, hunduppfostringsprogram, Livet i Fagervik, dr House, den nya serien som började på fyran i tisdags The perfect wife eller nåt sånt hette den verkar bra, Antikrundan, jag ni fattar stuket...
* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Romantiska komedier och Drama. Viktigast är nästan att de inte är för långa, har svårt att koncentrera mig på filmer som är längre än 1,30. Gillar absolut inte filemr som är över två timmar långa.
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Både och, men skulle verkligen behöva göra en rejäl påfyllning avv mitt teförråd just nu. Gillar svarta teer åt det fruktiga hållet bäst men det mesta slinker ner.
* Vilket slags godis tycker du bäst om?
Allt

* Stjärntecken?
Kräfta

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket som ska föra tankarna till våren?
En snöskyffel :-)
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett vårskönt paket?
Te, godis, kanske något handgjort om du är den pyssliga typen. Kanske något litet loppisfynd? Någon bra film eller tidning. Jag kan inte tänka mig vad jag inte skulle bli glad åt. Har inget emot begagnade saker i bra skick, gäller både böcker och grejer... Jo förresten begagnat godis känner jag mig inte så sugen på ;-)   (när man bor ihop med en tvååring är det en i högsta grad relevant upplysning)

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Nej

Jag längtar!!!

Inga kommentarer: