måndag 5 april 2010

Premiärer!

Säsongspremiärerna duggar tätt så här års när vinterlivet så sakterliga ska övergå i sommarliv. Den här helgen har bjudit på åtminstone två premiärer. Det ena var campingpremiär, påskhelgen har vi tillbringat i husvagnen vid stugan (vår egen stuga är minst sagt dragig än så läge, men kanske var det sista påskhelgen i husvagn??) Förutom husvagnsliv har vi hunnit med att umgås med hela stora släkten på både min och sambons sida, hälsa på mormor på skärgårdsön, äta en massa god mat, fira en födelsedag även om vi får skämmas en aning vi hade nämligen ingen present till födelsedagsbarnet men det ska åtgärdas snarast.

Ändå har vi inte hunnit med allt som vi hade velat hinna med, jag har fri tillgång till hästen i veckan när hans matte är i fjällen, så jag hade planerat att hinna rida åtminstone en gång under själva påskhelgen men det har varit omöjligt att klämma in, inte minst med tanke på att det är tre mil till stallet från stugan och jag har en hungrig bebis som väntar på mig när jag är borta. Imorgon ska det däremot få bli ett pass med pålle på ridplanen. Det andra som inte hanns med var ett besök hos sambons släkt, det är dessutom svårare att åtgärda i efterhand, de har nämligen rest hem till diverse storstäder vid det här laget.

Den andra premiären som jag har hunnit med i helgen gjorde jag alldeles nyss, nämligen premiärlöprundan! Det var i allra högsta grad en improviserad löprunda, jag var på väg att hoppa in i duschen efter fem dagar utan rinnande varmvatten när jag kom på att jag borde ta en promenad innan jag klädde av mig. Vägarna har blivit bara under helgen och därför letade jag fram mina promenadjoggingskor (jag har ett par joggingskor när jag promenerar och ett annat par när jag joggar). Väl ute tyckte jag helt plötsligt att jag lika gärna kunde försöka springa som att promenera och svettiga och skitiga kläder hade jag redan på mig efter helgen, så jag satte igång att springa istället för att gå. Min kondis är av naturliga skäl inte redo för någon fem-kilometers löprunda, så jag gjorde det till ett intervallpass. Jag delade in min nästan-fem-kilometersrunda i tio löpintervaller så jag joggade ca 300-400 m åt gången med ungefär lika långa promenadsträckor däremellan. Det funkade jättebra! Och jag lovar att duschen efteråt var underbar!

Inga kommentarer: