onsdag 7 april 2010

Kaos - igen!

Det var den här olycksaliga burken som fick mig att sätta igång blomplanteringskapparaten. Som Ernst på tv brukar säga, olivburken fick mig att gå igång, jag såg framför mig hur fin den skulle bli som kruka för ett litet paradisträd. Det blev fint, men knappast så fint att det var värt besväret...



Sambon gick ut i garaget för att leka med sin motorcykel några timmar, jag kom på den smarta idén att plantera om mina blommor. Storasyster lekte så bra i sitt rum med sina leksaker och Lillasyster låg på golvet och skrattade. Att hon har kinkat till och från hela dagen och även under gårdagen hade jag förträngt.

Jag hann plocka fram blomjord och krukor och börja med den första blomman, sen satte Lillasyster igång att skrika. Sambon kom in och tog hand om Lillasyster. Då kom Storasyster på att hon skulle diska. Lillasyster skrek och skrek, sambon blev mer och mer desperat, jag lämnade blomjord och Storasyster och allt åt sitt öde en stund för att avlasta sambon. Tryckte i Lillasyster mat och och torr blöja och lugnet lägrade sig en kort stund. Då kom storasyster in, blöt från topp till tå men väldigt nöjd och deklarerade att hon hade diskat färdigt. Av med ala kläder och på med ny blöja på henne.

Jag dristade mig till att fortsätta med blomplanteringen. Lillasyster började om att skrika. Storasyster sket ett jättelass, ny blöja. Åter till blommorna, men nu hade jag gett upp projektet och skulle "bara" städa upp efter mig. Jag hade drällt blomjord precis över hela köket. Storasyster hade drällt vatten över precis hela köket. Det gjorde att jag inte kunde dammsuga och att jord-vatten-kletet sormade ner ännu mer när jag försökte sopa upp det. Lillasyster skrek ännu mer desperat. Sambon också. Nu började dessutom Storasyster skrika eftersom hennes läggdags var nära. Bara att avbryta saneringen av köket och dra på pyjamas, koka välling och sitta med Lillasyster, fortfarande gallskrikande i famnen. Upp med storasyster i sängen och fortsätta saneringen av köket. Nu gick det lite bätte med en skrikhals mindre.

Lillasyster, hon skriker fortfarande. Den planerade ridturen hade jag fått stryka redan innan blomkaoset började och allt eftesom kvällstimmarna går ser jag även reservplanen, en löprunda, rinna iväg. Ett glas O´boy med skorpa i tystnad någon gång under kvällen kanske kan vara ett lämpligt mål, om det kan uppfyllas återstår att se.

3 kommentarer:

Ingela sa...

Det var tydligen inte din dag idag...
Jag brukar plantera om mina blommor lite senare, då man kan göra det ute. Sparar en massa städning.

Maud/En bok om dagen sa...

Maken pratar ännu helt lyriskt om när hans mamma lät honom köra småbilar i blomjorden medan hon planterade om blommorna. Det kan kanske vara något för storasyster... Du planterar, hon kör. Fast något säger mig att han var ovanligt lättköpt där! ;-)

Lisse sa...

Ingela: utomhus var en bra idé, det är bara det att jag brukar vara så lat om somrarna. Men jag får väl sikta på att ta resten av blommorna då. Finns det förresten fler än jag nu för tiden som ens planterar om blommorna?

En bok om dagen: Bilkörning kanske hade ett smartare alternativ än diskning som sysselsättning under blomplanteringen! Det är åtminstone torrt...