tisdag 27 april 2010

Blandat blod av Katarina Mazetti


Jag har gått och sneglat på den här boken i Icas pocketställ ett bra tag, men eftersom min att läsa-hög växer fortare än vad jag hinner läsa just nu har den fått stå kvar. Men när jag besökte bibblan förra veckan för att storasyster hade tjatat om Lilla Anna hela förmiddagen så stod ljudboksversionen och väntade på mig där. Just nu har jag mycket lättare att ta till mig ljudböcker än vanliga böcker, en ljudbok kan snurra på fast jag byter blöjor eller dricker lite osynligt kaffe med virkat fikabröd.

Boken handlar om Säbjörn på Mickelön, hans två söner Svarte och Kåre och människorna omkring dem. De lever i Blekinges skärgård, det tycker jag är kul, jag kan inte minnas att jag har läst någon bok som utspelar sig i Blekinge tidigare. Tiden är 900-tal, mitt under högsta vikingatiden. Vi får följa både vardagslivet på gården och handelsresor i österled. Säbjörn är båtbyggare och ensamstående med sina två söner och ett antal ganska lata trälar. Gården de lever i är förfallen sedan Alfdis, Säbjörns hustru och pojkarnas mor, en natt för många år sedan spårlöst försvann. Det visar sig att det är en stor ogärning som ligger bakom Alfdis försvinnade. Men vägen till att få veta vad som hänt henne är lång och krokig. Svarte, den äldste sonen far i österled på handelståg och kommer hem med Kievs sidenhandlares dotter Milka, hennes bror och två tjänsteflickor. Den yngre brodern, Kåre, åker i västerled menn kommer tillbaka till fädernegården utblottad men med många nyttiga kunskaper.
Jag hade höga förväntningar på den här boken eftersom historiska romaner är en favoritgenre för mig och Katarina Mazetti en författare som jag brukar tycka mycket om. Kanske hade jag för stora förväntningar för den här boken levde inte riktigt upp till dem. Det är ingen dålig bok och om man är intresserad av historia och vikingatiden så ger den en ganska bra bild både av livet på resa och vardagslivet på gården.

Det här är första delen i en romansvit som ska göra vår historia levande. Boken historiska inramning ska därför vara rätt så faktabaserad. Om jag har fattat det rätt ska olika författare skriva de olika delarna med Säbjörns arvtagare som röd tråd genom historien. Del två i sviten heter Sigrids hemlighet och har skrivits av Karin Wahlberg. Jag ska definitivt läsa även den.

Inga kommentarer: