söndag 11 april 2010

En present



Jag blev faster för en dryg månad sen. Optimist som jag var trodde jag att jag skulle hinna virka en barnvagnsmobil efter att vår egen Lillasyter hade fötts men innan lilla kusinen skulle födas. Jag skulle ha hunnit det med mitt vanliga tempo men de senaste månaderna har saker och ting inte gått i mitt vanliga tempo. Det händer hela tiden oförutsedda saker som sabbar allt vad planering heter. Det svåraste var faktiskt att få tid att fara in till stan och handla de detaljerna som behövdes till monteringen av mobilen. En dag for jag enkom men Lillasyster satte igång att skrika när en sak var inhandlad, då var det bara att fara hem.

Mygga eller geting, det är frågan!

I lördags blev ändå det sista inhandlat och tid fanns till och med för att göra skapelsen klar. Jag har visat närbilder av alla figurerna utom getingen tidigare här på bloggen. Det är lite kul att just getingen har jag hittat på själv, de andra figurerna kommer från Mia Bengtssons bok "Amigurumi".



Figurerna är monterade med största modellen av karbinhakar för smycken längs ett vanligt runt resårband som man hade när man trädde halsband när man var liten. Pärlorna kommer från Storasysters pärlmix, inget exklusivt alltså. Jag valde att lämna ganska långa ändar på resårbandet och på fästena till figurerna så att mobilen kan användas både på barnvagn, spjälsäng, bilbarnstol eller vad man nu vill. De som fick den får helt enkelt kapa trådarna själva till lagom längd. 

Som sagt, lite långa fästen till figurerna, men det behövs om mobilen ska hänga över en säng.

2 kommentarer:

DIN HEMLIGA BOKVÄN sa...

Snart kommer det fler presenter! Och de kommer i ett grönt kuvert ...

/Din hemliga bokvän

Anonym sa...

Jag har oxå fått ett virkill. Har virkat två söta sköjlepaddor. Har oxå tänkt göra en barnvagnsmodil. Jossan