onsdag 28 april 2010

Vårskönt paket

Tänk att så mycket får plats i postens gröna large-kuvert!

Nu har paketet från En bok om dagens vårsköna bokbyte kommit. Och vilket paket! Det var så stort att det knappt rymdes i brevlådan. Fullspäckat med vårsköna prylar! Temat var fjärilar och i paketet låg flera olika fjärilar. En på pinne som man kan sätta i en blomkruka till exempel. En magnetfjäril, en fjärilskrok och fröer som ska ge blommor som lockar till sig fjärilar. Roligaste fröna var en påse gamla vallmor från en gård i Skåne. Hoppas bara att de trivs i Norrbotten! Fröna ska växa i slänten bakom garaget, där har jag en blomsteräng i vardande. Hur det går med fröna ska jag återkomma till här på bloggen!

En påse apelsinte som doftade underbart tillsammans med den goda chokladen ska jag provsmaka ikväll när jag har varit ut och ridit. Bilarna är redan uppätna... En underbar handkräm och ett gulligt muminkort att ha som bokmärke följde också med.

Nu kommer jag äntligen fram till böckerna. Min bokväns favoritbok var Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson, en bok som jag aldrig har hört talas om, men som ska bli väldigt intressant att läsa. Den andra boken passade verkligen mig, en kombination av mina två stora intressen, mat och läsning. Dessutom kontentan av mitt yrke, hemkunskap och svenska. Det var också en bok som jag aldrig har hört talas om, Madame Maigrets receptbok. En känd franska matskapare, Robert Courtine, har sammanställt en kokbok med maträtter från den franske deckarförfattaren Georges Simenons böcker. Varje maträtt presenteras med ett citat från Simenons böcker där den förekommer och sedan får vi det franska originalreceptet. Riktigt, riktigt kul! Så fort jag fick boken så längtade jag till jobbet för att göra ett ämnesövergripande tema med mat och deckare tillsammans med mina elever. Privat tycker jag ocså om att recepten är franska, inte försvenskade. Däremot har den svenska översättaren kommenterat recepten utifrån svenska normer, bara det kul, det är inte ofta översättarna blandar sig i innehållet i boken som de översätter!

Tusen tusen tack kära hemliga bokvän! Jag har ingen aning om vem du är, men en inte alltför vild gissning är väl att du är skåning. Kanske har jag haft dig som hemlig bokvän i något tidigare utbyte?? Hur som helst måste du verkligen ha lusläst min blogg för att pricka så rätt med paketet.

6 kommentarer:

DIN HEMLIGA BOKVÄN sa...

Vad glad jag blir! Verkligen jättekul att du tyckte så mycket om ditt paket!

Du har rätt i att jag bor i Skåne, men jag har inte varit din bokvän tidigare.

Maud/En bok om dagen sa...

Men hur kul paket var inte det där! ;-)

Lisse sa...

Jag väntar på det stora avslöjandet...

Anonym sa...

Grattis till en mycket bra bok. Molnfri bombnatt är en av mina favoriter och blev fakstiskt Bästa bok när min bokcirkel Oprah-klubben hade sammanträde i helgen.
Jag har varit din bokvän förut, men inte den här gången.
kram
Annelie
www.blt.se/bloggar/oprahbloggen

Matilda sa...

Nu är det dags för det stora avslöjandet ...
Det är jag som är din inte längre hemliga bokvän! Härligt att du blev så glad! :D

*malin* sa...

Åh vilket härligt paket! Det är nästan så att man ångrar lite att man inte deltog i vårbytet... Kanske nästa gång!?