söndag 15 juli 2012

Duktig eller urkass?

Visst är det lustigt att ju mer man har att göra desto mer får man gjort! Det som får stryka på foten är sådana saker som att blogga. Jag är nog en av få som faktiskt är ganska glad att vädret är lite halvtaksigt. Sedan sist har vi tapetserat tre rum av fem i det nya huset dessutom städat ur alla tapetserade rum samt bastun med lavar. Jag har hunnit baka en massa kakor och dessutom fira min födelsedag. I söndags, när vi skulle ha en semesterdag hamnade vi i stugan så nu är taklister på plats, det var en total bonus. Dessutom har sambon köpt en traktor till nya gården, det tog honom två och en halv dag förra veckan han var hemma. Men nu ska vi väl fixa snön i vinter får vi hoppas. Min födelsedag mellan de fikasugna gästerna ägnade jag åt att fixa marsvinens utebur, det tog nästan en hel dag att klä in den befintliga stommen av kompostgaller med kycklingnät för att inte lilla Fido ska kunna springa ut och in hur han vill. En ljudbok har jag också hunnit med, det kommer ett inlägg om den också, lite senare. Allt detta har jag dessutom gjort samtidigt som jag har fixat bajsblöjor, lunch, mellis och middag, tröstat, klippt gräset på två tomter städat, tvättat diskat och hållit allt annat vardagliv flytande.

Men barnen får helt klart stryka på foten, en dag när det var uppehåll och jag var tvungen att fixat gräset först vid nya huset och sedan vid vårt vanliga hus kände jag att jag verkligen inte är någon bra mamma. När jag kom in efter gräsklippning nr 1 kände jag en mystisk doft redan i hallen. En titt på toa bekräftade misstankarna. Lillasyster hade bajsat, barnen såg att jag inte hade tid med dem eller vågade inte gå ut och hämta mig (de gillar inte gräsklipparen). Istället hade storasyster efter bästa förmåga försökt hjälpa sin lillasyster, tagit av henne bajsblöjan, torkat henne med papper och lånat ut sina egna byxor till henne. Inte så lätt, det var bajs i precis hela badrummet. När det sen blev dags att klippa gräsmatta nr 2 startade jag universalbarnvakten Molly Mus. Storasyster kom ut till mig när jag klippte gräset men lillasyster höll sig inomhus. Jag trodde att det var DVD:n som roade men när jag kom in låg hon nerkrupen under ett fårskinn, rejält varm. Flickstackarn hade feber. Utan att jag hade märkt det. Mycket tid med barnen, de är med hela tiden, men det är definitivt kvantitetstid och ingen kvalitetstid... Men ikväll fick de göra något kul, fara till stranden och ta ett kvällsdopp. En riktig höjdare för dem bägge två.

2 kommentarer:

Catta sa...

Tänk att det är så svårt att vara nöjd med allt. En svår balansgång...

Kicki O sa...

Du lär få vila upp dig på jobbet!