torsdag 17 mars 2011

Tillräckligt modig?

För några år sen var det några på mitt jobb som filmade och "skuggade" varandra inne i klassrummet när de hade lektion. Syftet med det hela var att kunna utveckla sig själva som lärare och helt enkelt bli bättre lärare. Jag vågade inte göra det just då men ända sen dess har jag haft som plan att någon gång filma mig medan jag har lektion. SVT:s serie 9A som jag har följt med stort intresse men inte köpt helt och hållet har ändå satt ett stort intryck på mig. Jag är så oerhört i mponerad av vilket mod lärarna som ställer upp i tv-programmet visar. Tänk att inför hela svenska folket och framför allt alla förstå-sig-påare som aldrig själva har provat på att stå där framme vid katedern blotta sig och sina svagheter i sin yrkesroll. Jag som inte ens har vågat filma mig för min egen skull...

Hur som helst så har tv-programmet påmint mig om min egen ambition att filma mig medan jag undervisar och det har nog malt i mitt undermedvetna några veckor utan att jag direkt har funderat aktivt över det. Så imorse, när jag satt i personalrummet med kaffekoppen i handen så fick jag bara helt plötsligt ett infall - att jag skulle ta med en filmkamera till lektionen och göra slag i saken och filma mig. Beslutet gick så snabbt att jag inte ens hann ångra mig. Nu finns alltså en av alla mina hundratals lektioner som jag har hållit på band. Det blev en ganksa medioker lektion, inte min sämsta men definitivt inte en av mina bästa heller så det kommer absolut att finnas saker på bandet som jag inte blir stolt över att se. Bandet det ligger i min väska. Nu ska jag bara våga plocka upp det och titta på det....

4 kommentarer:

Lisse sa...

Det var faktiskt inte så illa som jag hade trott!

Maud/En bok om dagen sa...

Nej, varför skulle det vara det? Man målar väl upp värsta scenariot!

Fast jag skulle egentligen bara säga: Modigt och bra gjort!

Kicki O sa...

Bra gjort!

Matte Hartman sa...

Jag tycker det är nog hemskt att höra sig själv prata. :)