torsdag 31 mars 2011

Dödsmaskinerna av Göran Lundin


Det här är en bok som någon av mina elever hade lånat på biblioteket och sedan glömt i klassrummet. Jag passade på att tjuvläsa den mellan två svensklektioner. Boken är andra delen i en serie om naturbevakaren "Smygis", första delen heter Vargflickan.

Boken handlar om Petter, naturbevakare i ett naturreservat i Västerbottensfjällen. Han jagar allt från tjuvskyttar till skotermarodörer, däremellan hinner hann rädda turister från snöstormar också. Boken handlar också om Emil, en kille i nian som tycker att skolan suger och att det enda som är värt något är att utföra farliga trick med sin "värstingskoter". Tricken går ut på att hitta de farligaste branterna och fjälltopparna och sedan bestiga dem med sin skoter. Givetvis korsas naturbevakaren Petters och Emils vägar och alla deras upplevelser kan inte heller förklaras på naturlig väg.

Boken är spännande och jag tror att den kan tilltala elever som har svårt att hitta böcker som berör dem. Det finns ett helt gäng med mini-emilar på min skola och säkert i många andra norr- och västerbottniska skolor. Jag kommer definitivt att rekommendera den här boken till dem. Att det dessutom ordnar upp sig för Emil och att han hittar fler intressen i livet än bara skoterkörning, det gör ju inget. Jag ser fram emot fler böcker om naturbevakaren Smygis!

Inga kommentarer: