onsdag 11 maj 2011

Skurna pepparkakor

Jag träffade svägerskan och brorsan på byabutiken en kväll i veckan. Hon skulle hem och baka och vi hade inget särskilt för oss, skulle bara handla ett paket blöjor till dagis. Istället blev det så att hon kom hem till oss och bakade. Vi fick en trevlig kväll och storasyster fick både slicka skålen och baka en egen kaka - installationen "gubbe i jättestor båt" - väldigt modern design på den kakan... Svägerskan bakade jättestora, jättegoda och jättemättande choklad-bananmuffins. Själv var jag som vanligt kärringen mot strömmen, plockade fram ett julhäfte från mejeriet och bakade skurna pepparkakor. Varför ska man bara baka pepparkakor på julen om det nu är så att man tycker om pepparkakor och dessutom gillar att baka dem. Så långt som till att kavla ut figurer ströckte jag mig dock inte, sommarversione av pepparkaksbak fick vara skurna pepparkakor...

Här är receptet, det blev ca 100 kakor för mig, skulle egentligen ha blivit 120 enligt receptet.

250 g smör eller margarin
2 dl strösocker
1 dl sirap
1 dl sötmandel
2 msk kanel
1½ msk nejlikor
1½ msk ingefära
½ msk bikarbonat
2 msk vatten
8 dl vetemjöl

Smält smöret. Rör ner socker och sirap samt kryddorna och låt allt kallna. Hacka mandeln och blanda ner den tillsammans med bikarbonat utrört i vattnet i smeten. Blanda i mjöl och arbeta till en deg. Forma degen till tre rullar, 4 cm tjocka. Rulla in degrullarna i plastfolie och låt vila i kylen någon timme. Skär varje degrulle i ca 40 tunna skivor. Lägg på smord eller bakpappersklädd plåt. Grädda i 225 grader ca 6 minuter.


För något år sedan cirkulerade en utmaning i bloggvärlden att man skulle visa sitt skafferi på sin blogg. Jag tror inte att det var någon som verkligen visade sitt ocensurerade skafferi eller också var det bara extrema pedanter som visade sina skafferier. Hur som helst var det många vackra, konstfullt staplade enhetliga burkar i dessa skafferier. Här har ni en bild av mitt absolut ocensurerade och extremt omatchade skafferi. (och ja, ni ser rätt. Det ligger faktiskt en GODISPÅSE långt bak där på hyllan. Det är storasysters och den har legat där länge, vi kommer aldrig ihåg att ta fram och bjuda henne på godis...)

Inga kommentarer: