lördag 16 oktober 2010

Tillsammans av Denise Rudberg


Den här boken hittade jag i svenskförrådet på jobbet och jag kände mig tvungen att läsa den så jag skulle veta om jag ska rekommendera den till eleverna. Men jag var också nyfiken på Denise Rudbergs ungdomsromaner, jag har hört att de är bättre än hennes vuxenböxker som jag inte har varit genomimponerad av. Eller rättare sagt skulle jag tro att alla hennes böcker tilltalar betydligt yngre läsare än mig.

Den här boken handlar om tre ungdomar som ska spendera en sommarlovsvecka på tv-sänd matlagningskurs. Det är Jacob, ledarens son och Alexander, son till en toppdiplomat, han ganska nyligt flyttat tillbaka till Stockholm efter diverse utlandstjänstgöringar och sist men inte minst Theresa, tjejen som bor med sin ensamstående pappa på en husbåt. De här tre hamnar i samma grupp i matlagningskursen och de blir snabbt goda vänner. Ganska snart visar det sig att var och en av dem har sina egna problem och de kommer att behöva varandra för att kunna lösa dessa. Boken utspelar sig i ett sommarhett Djurgården och ute på en ö i Stockholms skärgård. Det finns både action och romantik i den här boken även om vänskapen är det som får störst utrymme.

Nå, kommer jag då att rekommendera den här boken för eleverna? Jo det kommer jag att göra. Jag tror att många ungdomar gillar den här typen av böcker och det är verkligen feelgood, en bok att koppla av och mysa med! Det här är en riktig bladvändare, jag hade svårt att lägga ifrån mig den innan jag hade läst ut den och sådana böcker behöver man ibland!

Inga kommentarer: