onsdag 25 januari 2012

Norrbottnisk gulasch (präktighetsvarning!!!)

Det hör inte till vanligheterna att jag ställer mig och gör långkok en helt vanlig tisdag. Men idag råkade jag ramla över en förpackning älgrevbensspjäll när jag letade köttfärs till en gulaschsoppa till middag och då fick jag ett infall. Mer rustikt än så här blir det knappast! Supergott att gnaga köttet direkt från benet och omväxlande suga upp buljongen med brödet! I mitt kylskåp fanns bara två morötter och tre potatisar så detta blev nästan LCHF.

När vi hade ätit färdigt fanns det kött och buljong kvar, däremot inget i grönsaksväg. För att slippa kasta den underbara buljongen silade jag den och frös in den tillsammans med köttbitarna som var kvar. När vi ska äta upp detta kokar jag bara upp kött och buljong och slänger ner ny potatis och de grönsakerna jag har, då är en ny soppa klar på kanske 20 minuter.

ca 800 g revben från valfritt djurslag (om du har grisspjäll, välj tunna, annars kommer soppan att simma i flott!)

1 msk paprikapulver
½ tsk chilipulver
1 tsk timjan
1 vitlöksklyfta
1 skivad lök
1 msk margarin

Fräs kryddor och lök i margarinet i en gryta någon minut (låg värme!). Passa så att kryddorna inte bränns!
Låt köttet fräsa med någon minut.

Tillsätt 2 msk tomatpuré och häll på vatten så att det täcker köttet (ca 1 liter).
1 msk salt
2 krm peppar
1 lagerblad
tillsätts. Koka upp. Skumma.

Låt sjuda ca 1 timme.

Skala under tiden och skär i bitar/slantar
7 potatisar
3 morötter

Strimla en paprika.

Efter en timme, lägg ned potatis och morot. Låt sjuda ytterligare 10 minuter. Lägg ned paprikan och låt den bli varm. Smaka av.

Servera i djuptallrik med revben, buljong och grönsaker. Klicka i lite creme fraishe i tallriken. Servera med limpmacka med ost.



Inga kommentarer: