torsdag 19 november 2009

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer


Den här boken stod på bibliotekets tipshylla och det är verkligen ett boktips! Det är en brevroman, hela boken består av brev som den 32-åriga författaren Juliet Ashton får och skickar. Året är 1946, precis efter andra världskrigets slut. Av en slump börjar Juliet brevväxla med en man på ön Guernsey mitt i engelska kanalen. Mannen tillhör Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap och Juliet blir nyfiken på sällskapet och börjar brevväxla med fler och fler öbor. Det berättar sina historier om hur det kom sig att de började läsa böcker och om hur de hade klarat av den tyska ockupationen under kriget och om vilken betydelse litteratur och potatisskalspajssällskapet fick för hur det klarade av ockupationen. Det är en mängd människor man får lära känna via breven och tack vare breven får läsaren både insikt i Guernseybornas liv, men även hur det står till i London efter Blitzen och även en del om läget i övriga Europa. Juliet åker till Guernsey för att påbörja ett bokprojekt och öbornas öden uppfyller henne totalt och kommer att påverka hela hennes liv.

Det här är en bok som är otroligt bra. Det är ibland lite många personer att hålla reda på eftersom hela berättelsen bygger på brev, men man kommer de olika personerna väldigt nära på det sättet. Det är verkligen ett annorlunda sätt att skildra andra världskrigets hemskheter och det är väldigt lyckat. Man kommer nära och det blir personligt, men aldrig nattsvart eller tungt. Till och med i de värsta bitarna finns vetskapen att det hela är över och att det handlar om att bygga upp ett liv igen. Alla breven är dessutom skrivna med en humoristisk eller positiv underton. Den här boken lyckas både med att skildra andra världskrigets hemskheter och vara en småmysig och faktiskt rolig engelsk landsbygdsroman på samma gång och det är det som gör den så himla bra. Koka en kopp gott te, kryp upp i soffan och LÄS den här boken!!!

4 kommentarer:

Fia sa...

Åh vad spännande, jag har ju också denna bok å jag tänkte passa på å läsa den i jul =)

Fia sa...

För övrigt så kommer jag från Älvsbyn i Norrbotten. Bor du någonstans i närheten?? =)

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Den är jättemysig, jag gillade den jättemycket och köpte den sedan till min mamma - hon blev jätteglad och gillade den hon med :-)

Lisse sa...

Jag har precis skickat den til min mormor. Jag tänker att det borde vara en bok som passar till henne, hon har ju egna minnen från krigsåren.