lördag 20 september 2008

Lökar


Var på en av stans billighetsaffärer och köpte blomsterlökar förra helgen. Sambon tyckte att blomsterlökar för den blodiga summan av 27 kronor var en totalt onödig utgift. Han tyckte att vi skulle satsa på en ny kabel till datorn istället. Jag avskyr kablar, det finns inget fulare och dessutom är de alltid i vägen så det slutade med att vi kom hem med lökar men utan kabel. Gissa vem som hade behövt en tv-kabel några dagar senare? Inte var det han...
Det är riktigt kul med lökar för på våren kommer de alltid upp som en överraskning. Jag kommer nämligen aldrig ihåg vad eller var jag har planterat mina lökar.


I våras var jag helt säker på att jag hade skippat det där med lökplantering helt och hållet, men det visade sig att det hade jag inte alls gjort, tvärtom så poppade det upp tulpaner på flera olika ställen i gräsmattan.


Nästa vår kommer det att bli vitt och blått. Jag har köpt en vit narciss (typ påsklija). Jag hoppas att den kommer att vara lika tålig som vanliga påskliljor, för de kan växa och blomma flera år i rad, det brukar aldrig mina tulpaner göra. Det blåa blir vårstjärnor.


Jag har inte bestämt än om jag ska göra en sammanhållen liten blåvit plantering eller om jag ska sätta blåa blommor på ett ställe och de vita på ett annat. Det får bli en överraskning!

Inga kommentarer: