tisdag 3 juli 2012

Andra uppdrag idag

Sambon har  haft sin jobbvecka den här veckan och jag och flickorna har satt full fart med renoveringen av vårt nya hus. Flickornas rum är klart, rosarandig tapet med Hello-Kitty som fondvägg - som ett smäck! Fredag och lördag gjorde vi helg och gick på marknad och sov i kyrkstuga som omväxling. Supermysigt. Väldigt spännande för dem att sova i kyrkstugan. De gjorde stora ögon när jag förvandlade soffan till en säng när vi skulle sova, och jag kan lova att vi inte frös med mig, lillasyster och ett stycke pointer i utdragssoffan. Den var knökfull. Däremot tog det ett bra tag för lillasystern att somna, det var så spännande så spännande och hennes bruna ögon bara glittrade av bus när jag skulle försöka få nattro. Jag, som hade sett framför mig hur jag skulle sitta och sticka med radion i bakgrunden, tända lite ljus och ha det riktigt lugnt och skönt en stund innan jag skulle få krypa ner i soffan. Lillasystern somnade ett bra tag efter vad jag betraktar som läggdags...

Allt jobb med tapetsering och kyrkstadsliv har gjort att vi inte har tillbringat många timmar i vaket tillstånd här hemma den senaste veckan. Och kanske är det det som var orsaken till att vi fick uppsöka djuraffären idag. I ett tråkigt men roligt ärende... När vi kom hem från kyrkstugan fanns nämligen bara ett marsvin i buren ute på gården. Det värsta var att jag inte ens vet när han försvann. Någon gång mellan onsdag natt och lördag eftermiddag. Jag flyttade nämligen buren i onsdags när jag klippte gräset, då fanns båda marsvinen där. Efter det har jag bara fyllt på mat utan att kolla så noga vem som åt upp maten. Förmodligen kom faran uppifrån för marsvinet som finns kvar har inte tittat ut från sitt hus sedan kompisen försvann.

Planen var att vi skulle vara i nya huset även idag, takmålning och tapetrivning i sovrum nr 2 stod på agendan, men det blev strejk, flickorna ville vara hemma och inte fara till huset. Jag kände också ett visst behov av en hemmadag och så blev det. Dagens uppdrag blev istället att försöka få tag på en liten kompis till marsvinet. Det blev oförrättat ärende, de hade inga marsvin på djuraffären och inga på Blocket heller. Däremot de mest bedårende söta små kaninungarna. Kanske blir det en kaninkompis istället till lilla marsvinskillen. Är det någon av er som vet några små marsvinskillar som är till salu förresten? Det måste vara en unge och en hane, jag vill inte ha fler än två "smågrisar" och vuxna hanar brukar inte gilla andra hannar än de som de har vuxit upp med.

Inga kommentarer: