tisdag 4 maj 2010

Lisses kvällsbullar 10 st

Mina i allra högsta grad improviserade bröd som jag bakade igår kväll blev suveräna. Här har ni receptet. Inga konstigheter, liknande bröd finns både här på bloggen och på andra ställen. Jag rörde helt enkelt ihop vad som fanns i skafferiet.

½ pkt jäst för söta degar
25 g margarin
2 dl mjölk
3 dl vatten
2 msk sirap
2 tsk salt
1 dl havregryn
1 dl grahamsmjöl
ca 8 dl rågsikt

Smält margarinet och blanda det med mjölk och vatten. Värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll på degspadet. Blanda ner övriga ingredienser utom råsikt. Rör tills jästen har löst sig. Arbeta in rågsikt, lite i taget till det blir en deg som håller ihop och kan hanteras. Den ska vara kladdig.

Låt jäsa ca 20 min under bakduk. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda den lätt och dela den i 10 delar. Lägg varje del på en smord eller bakpappersklädd plåt. Jag brydde mig inte om att forma några snygga runda bullar utan lät degbitarna bli lite hur som helst.

Låt jäsa 10-15 min på plåt, grädda i 250 grader mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna på galler utan bakduk då blir ytan knaper-seg och god.

Inga kommentarer: