måndag 21 september 2009

Älgjakt

Att älgjakten är helig i norrbotten är väl vida känt. Till och med jag som inte jagar älg har varit på älgjaktssemester. Det vill säga att min pappa och mina bröder har jagat älg medan övriga släkten har umgåtts hos min mormor på skärgårdsön på dagarna. Lillisen har lekt med sina morbröder på kvällarna och vi har tittat på kossorna som betade i hagen utanför köksfönstret. På sommaren betar kossorna i skogen, men det funkar såklart inte när skogen är full av älgjägare och det är väldigt trivsamt att korna i närheten. Eftersom min släkt jagar älg på en ö fick vi åka båt också, som tur var hade vi riktigt bra väder även om det var storm i antågande i söndags när vi för hem.

Men även om det är kul att fara bort ibland, det kändes lyxigt att kunna fara bort mitt i veckan mitt under en termin, det är tack vare mammaledigheten med Lillisen som det gick, så var det himla härligt att komma hem igen. Framför allt var det kul att träffa sambon efter en hel vecka, jag tror faktiskt att han hade saknat mig och Lillisen fastän han också hade varit både på jobb och älgjakt.

Givetvis har jag hunnit läsa under min semester, jag har läst Karamellskorna av Joanne Harris. Vad jag tyckte om den får ni inte veta nu för jag ska disktuera den med mina bokcirkelvänner först. Men jag kan avslöja så mycket som att den inte var vad jag hade förväntat mig, förmodligen för att jag inte kom ihåg någonting av filmen Chokolat som Karamellskorna är en direkt fortsättninig av.

Inga kommentarer: